Hoppa till huvudinnehåll

På arbetautomlands.se används kakor (cookies). Läs mer om hur det fungerar här.

Förbered flytten till Sverige

Det är inte bara vardagen som behöver förberedas för en flytt tillbaka till Sverige. Förbered även ditt arbetsliv på att återvända, oavsett om du redan har en befintlig arbetsplats i Sverige eller om du ska söka ett nytt jobb när du kommer hem.

Checklista

Se till att få en ordentlig introduktion om du återgår till den arbetsplats du hade i Sverige tidigare.

Ta kontakt med utlandsavdelningen på din bank i Sverige för att få guidning i ränteläget och hur du deklarerar ränteinkomster från ett utländskt bankkonto.   

Säg upp ditt arbetsvisum. Rådgör med din arbetsgivare eller den myndighet som beviljade ditt arbetsvisum, om när det är lämpligt att göra det. Du kan även vända dig till den svenska ambassaden. 

Se till att din arbetsgivare planerar din hemflytt och hjälper dig med praktiska detaljer.

Se över kontraktet du och din arbetsgivare skrev inför ditt utlandsjobb. Där kan du se skyldigheter och rättigheter i hanteringen av din hemflytt.

Se till att ge din nya arbetsgivare i Sverige underlag från Skattemyndigheter i landet där du jobbat – så att de kan beräkna rätt skatteavdrag. 

Återkoppla emellanåt till dina utländska kontakter när du väl är hemma igen. De kan vara värdefulla att ha kvar. 

Hjälp med planering från din svenska arbetsgivare

Du som varit utsänd av en svensk arbetsgivare bör få hjälp när det är dags att planera hemresan. Vilken hjälp du får beror på storlek på bolaget där du jobbar och vilka regler de har. Det du kan luta dig mot är kontraktet du skrev med din arbetsgivare innan du flyttade utomlands. Där kan du se vilka rättigheter och skyldigheter du och din arbetsgivare har inför din hemresa. Om du jobbar för ett mindre företag utan resurser och rutiner för utlandstjänstgöring, kan dock många av de praktiska bitarna ligga på dig. 

Du kan också höra med HR-avdelningen eller personalavdelningen på ditt jobb. Hör vilken omfattning de kan bistå dig med hjälp, vad de har för rutiner och processer kring att ta hand om praktiska detaljer och kontakt med myndigheter.

Se till att få en introduktion om du kommer tillbaka till din gamla arbetsplats

Om du kommer tillbaka till samma arbetsplats du hade tidigare, så kan det ha skett stora förändringar sedan sist. Se till att du får en ordentlig introduktion om du har varit borta länge – kanske samma som du skulle ha fått om du hade varit nyanställd.

Säg upp arbetsvisum i rätt tid

För dig med ett arbetsvisum som ska sägas upp så behöver du rådgöra med din arbetsgivare eller den myndighet du fått arbetsvisumet beviljat ifrån. När arbetsvisumet sägs upp måste du oftast lämna landet, därför är det viktigt att veta när i tiden du ska göra det. Detsamma gäller visum för eventuell medföljande familj. Du kan även alltid vända dig till svenska ambassaden och höra vad som gäller.

Planering av hemresan som lokalanställd
Som lokalanställd ligger ansvaret inför hemresan på dig. Då är det viktigt att du i tid ser över uppsägningstiden på jobbet och berättar att du planerar att flytta tillbaka till Sverige. 

Ordna skatteunderlag
När du börjar ett nytt jobb i Sverige efter en utlandsvistelse är det viktigt att du ger din svenska arbetsgivare ett skattemässigt underlag för att de ska kunna beräkna rätt skatteavdrag. Det underlaget ber du om från Skattemyndigheterna i landet där du jobbat.

Söka jobb i Sverige när du varit medföljande utomlands

Om du inte har ett jobb att komma tillbaka till är det förstås bra om du kan börja söka jobb redan innan du kommer till Sverige. Ett tillvägagångssätt för att söka jobb är hos bemanningsföretag. Hos Almega hittar du en lista över auktoriserade bemanningsföretag.