Från Torslanda till Wiesbaden – som fordonsingenjör i en global industri

Inom bilindustrin har han bytt jobb flera gånger, varit anställd, konsult och bott i olika länder. Men i Wiesbaden, Tyskland, har Håkan Elvesund landat med familjen. Här har han ett spännande jobb på Opel, där han numera är lokalt anställd.

Håkan Elvesund växte upp i Volvos hjärta Torslanda, där han jobbade på Volvo på somrarna. Som om inte det var nog tillbringade han även mycket tid i Saabs hemstad Trollhättan. Det var med andra ord kanske ingen slump att just bilindustrin skulle bli Håkan Elvesunds levebröd. Han bestämde sig för att gå den dåvarande fordonsingenjörsutbildningen i Trollhättan, och i dag jobbar han på Opels högkvarter, i Rüsselsheim utanför Frankfurt. Men vägen dit har gått via flera konsultjobb och anställningar, bland annat för Saab i Sverige, ett år med Mitsubishi i Australien, och flera års jobb på konsultbasis åt bland annat Mercedes och Porsche i Tyskland.

– Jag har flyttat runt ganska mycket, och även bott i USA i två omgångar, genom General Motors, GM, säger Håkan när vi träffar honom på Opels högkvarter – som nästan är som en liten stad i sig.

Ett stort område breder ut sig med en mängd stora byggnader, en egen tågstation, restauranger och kaféer och cirka 11 000 anställda. Och parkeringarna är förstås full av bilar av ett visst märke.

Som ”ansvarig för egenskaper” är Håkan Elvesund ansvarig för det mesta du själv märker när du använder bilen.

– Det handlar om allt från ljudegenskaper och vägegenskaper till bränsleförbrukning. Mitt jobb är att balansera de egenskaperna och ta ställning till om vi till exempel ska lägga till dyrare komponenter som finns på marknaden, för att förbättra en egenskap något. Det är ett jobb som ser olika ut beroende på vilken marknad i världen man riktar in sig på. Olika marknader har nämligen olika krav och fokus. I Tyskland ligger fokus på att kunna åka snabbt och säkert, medan man i USA är mer intresserad av en mjukare och bekvämare körning. Man anpassar bilarna så att egenskaperna ska matcha behov och önskemål.   

Med privat försäkring får man mindre vårdköer och bättre service, men den typen av försäkring är billigare när du är ung och frisk och blir dyrare när du blir äldre och slutar jobba.

Förmåner och obligatorisk sjukförsäkring i Tyskland

När Håkan Elvesund rekryterades till Detroit i USA genom GM, i två omgångar i mitten och slutet av 1990-talet, ordnades allt åt honom.

– De skickade alla tillstånd, ordnade någon som hämtade mig på flygplatsen, och körde mig till en lägenhetsvisning i princip på en gång.

Det var den typen av mottagande man fick när man kom som ”expat”, på utlandskontrakt. Men större delen av sina verksamma år har han alltså tillbringat i Tyskland, till en början i Stuttgart, som är hans frus hemstad. År 2004 flyttade de till Wiesbaden utanför Frankfurt, där de fick barn och där Håkan först började jobba för Saab, som skulle utveckla en ny bil i Tyskland. Även då hjälpte Saab och GM till med allt de behövde för att skapa sig ett nytt hem.

Som utlandsanställd hade han gratis sjukförsäkring i hela världen. Men från och med år 2006 är han lokalt anställd på mellanchefsnivå på Opel, vilket också ger förmåner – till exempel bil och en särskild privat pension, så kallad ”Opelpension”, som dock var större under de år då Opel gick bättre som företag.

Sjukförsäkringen får han numera ta hand om på egen hand, och i Tyskland är det ingen billig affär. Det är obligatoriskt att ha en sjukförsäkring för att få vård, och man väljer mellan privat eller statlig.

– Med privat försäkring får man mindre vårdköer och bättre service, men den typen av försäkring är billigare när du är ung och frisk och blir dyrare när du blir äldre och slutar jobba. I dag hade jag kanske inte tagit en privat försäkring trots allt, det går att göra vissa uppgraderingar även inom en statlig försäkring och en statlig försäkring blir i stället billigare när du går i pension.

Normalt sett betalar arbetsgivaren hälften av sjukförsäkringen så länge man jobbar. En sjukförsäkring går ofta på cirka 300–400 euro per månad för en person.  

Det är inte samma hierarkiska struktur på arbetsplatsen som det verkar ha varit tidigare. Men jag umgicks mer med mina arbetskamrater när jag jobbade i Sverige, det gör man inte i lika stor utsträckning här.

Tysk-amerikansk arbetskultur och skolsystemet för barnen i Tyskland

Eftersom Opel tillhör General Motors sedan länge har det påverkat arbetskulturen i företaget.

– Det är inte samma hierarkiska struktur på arbetsplatsen som det verkar ha varit tidigare. Men jag umgicks mer med mina arbetskamrater när jag jobbade i Sverige, det gör man inte i lika stor utsträckning här, säger Håkan.

Hans familj består, förutom hustrun Anke, av barnen Oscar och Linn, som i skrivande stund är 10 respektive 13 år gamla. Barnen går i vanlig tysk skola men de förstår och kan prata svenska.

I Tyskland går man normalt grundskolan i fyra år, sedan, från femte klass, är det dags att bestämma sig för om man ska gå ”gymnasium” eller ”realskola”, som det heter. Gymnasium är för dem som vill läsa vidare på universitet. Realskola är lite enklare. Det finns även ett tredje alternativ, som kallas integrerad ”gesamtschule”, där man går till tionde klass och sedan gör några år i gymnasiet.

– Mina barn går i en testskola i Wiesbaden som ska vara lite mer lik det nordiska systemet. Man provar nya sätt att lära ut, där man tar mer ansvar för att lära sig själv och blir coachad stället för att bara ha katederundervisning. De väljer ut elever som motsvarar ett genomsnitt och det är viktigt med social kompetens. I skolan ingår många engagemang, både teatergrupper, skolband och sociala engagemang, bland annat för en skola i Nepal.

– Jag upplever att elever i tyska skolan har mer respekt för sina lärare än de har i Sverige

Hur fungerar sjukförsäkringen för familjen i Tyskland?

– Man måste tjäna över en viss summa för att kunna ta en privat sjukförsäkring. I en familj kan en vuxen ha en statlig sjukförsäkring och den andra vuxna ha en privat sjukförsäkring, men då kommer barnen automatiskt att ingå i den privata.

Hur är kulturen kring pengar?

– Här i Tyskland pratar man inte öppet om pengar med varandra och lönesättningen är inte transparent. Man vet inte vad andra tjänar.

Hur ser arbetstiden ut som ingenjör i Tyskland?

– Tyskland har egentligen 35-timmarsvecka i arbetslivet, men många har kontrakt för 40-timmarsvecka och får naturligtvis högre lön då. Enligt lagen får man inte jobba mer än tio timmar per dag och 50 timmar per vecka.

Hur ser semestersystemet ut för en ingenjör i Tyskland?

– Det är sex veckors lagstadgad semester. Och när jag jobbat lite för mycket säger de åt mig att ta ut extra ledig tid.

Hur tacklar du hemlängtan?

– Får man hemlängtan någon gång har Ikea alltid varit perfekt. De finns ju i snart sett hela världen. Förut fanns ju Marabou mjölkchoklad och en massa andra svenska märken i deras matbutik, men nu är det mest Ikeas egna märken som gäller.

Julmarknad i Tyskland är något alldeles extra.